درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
منتظر دریافت پیامک باشید.
متاسفانه خطایی در ثبت درخواست شما بوجود آمده است.
لطفا بعدا دوباره امتحان کنید
درخواست شما یک بار پردازش شده است.
لطفا دقایقی دیگر مجددا امتحان کنید.
تعداد دفعات مجاز درخواست شما به پایان رسیده است.

گزارش لایو چیدمان درست قفسه محصولات

  • 24 بهمن 1400
گزارش لایو چیدمان درست قفسه محصولات

آموزش کسب و کار و کمک به تو، یکی از اهداف و برنامه‌های اصلی رقم است که برای انجام آن، تیم رقم، ساعت‌ها فکر و برنامه‌ریزی می‌کند تا بتواند آگاهی تو را بالا ببرد و به کسب و کارت رونق ببخشد تا فروشت بالاتر برود.

 یکی از برنامه‌های رقم برای انجام این کار، برگزاری لایوهای هفتگی کسب و کار است. در این لایوها، سعی می‌شود تا مفاهیم مهم و کاربردی به ساده‌ترین شکل ممکن توضیح داده شود تا تو بتوانی از آن‌ها بهترین استفاده را بکنی. راستی در این لایوها، امکان پرسش و پاسخ را هم برای تو درنظر گرفتیم، پس اگر سوالی داری، حتما بنویسش و در لایو از مهمان برنامه بپرس.

در این مدت، هشت قسمت از این لایوها برگزار شده است. موضوع قسمت قبلی، درباره‌ی نحوه‌ی فروش با‌استفاده از تکنیک FAB بود و در آن این تکنیک به طور کامل آموزش داده شد. مهمان رقم در لایوهای کسب و کار، آقای امین همیری – مربی کسب و کار و خلاقیت است که تجربه و دانش خوبی در زمینه مشاوره کسب و کار دارد.  برای دیدن هفت قسمت قبلی می‌توانی به پیج اینستاگرام رقم مراجعه کنی و یا اگر حوصله نداری می‌توانی، گزارش این لایوها را از طریق بخش داغ‌های کسب و کار بلاگ رقم بخوانی. توصیه می‌کنیم که این لایوها را از دست نده و حتما تمامشون را با‌دقت ببین.

چرا نحوه‌ی چیدمان مهم است؟

مگر می‌شود، از فروش حرف زد، اما به چیدمان محصولات توجهی نکرد. نخستین چیزی که به نظر مشتری می‌آید، همان محصولی است که تو در ابتدای چیدمان قفسه‌های قرار دادی. چیدمان قفسه‌ی مغازه یا کسب و کار، نشان‌دهنده‌ی بهترین محصولات به مشتری است و می‌تواند نوع محصول خریداری‌شده توسط او را تغییر دهد.

به همین دلیل، تو باید سعی کنی تا بهترین محصولاتت را به صورتی درست در قفسه‌ها بچینی. اگر این چیدمان درست نباشد، ممکن است، یکسری از محصولات با‌حاشیه سود بالایت از دید مشتری پنهان بماند یا اصلا او به طرف آن‌ها نرود که مطلوب تو نیست. بنابراین نحوه‌ی چیدمان در فروش تو بسیار اثر دارد و باید به آن توجه بسیاری کنی.

برای چیدمان درست قفسه باید چه نکاتی را در نظر بگیری؟

برای اینکه بتوانی چیدمان مغازه خودت را به درستی تعیین کنی، باید نکاتی را در نظر بگیری. در این قسمت این نکات را به همراه مثال برای تو توضیح می‌دهیم.

کالاهای پرسود را در جلوی ویترین قرار بده.

برای چیدمان درست کسب و کار و مغازه باید توجه کنی که کالاهای پرسود خودت را در جلوی چیدمان قرار دهی. اگر این کار را رعایت نکنی، نمی‌توانی فروش خوبی از طریق مشتری‌هایت داشته باشی. به عنوان مثال در دوران کرونا، یکسری از مغازه‌های ماسک‌فروشی که می‌خواستند، کالای خودشان را بفروشند، آن را در جلوی چیدمان قرار می‌دادند، در صورتی که این کار اشتباه بود. چون ماسک کالای پرمصرفی است و فردی که خواستار ماسک است، از تو در مورد آن سوال می‌پرسد و نیازی به قرار دادنش در جلوی چیدمان وجود ندارد.

یا مثلا اگر سوپرمارکت داری، نیازی به قراردادن ماست یا شیر در جلوی چیدمان نیست. چون مصرف لبنیات بالا است و مشتری قطعا خودش برای خرید و پیدا‌کردن این محصول به سراغ تو می‌آید.

جلوی ویترین خودت را به محصولات فصلی اختصاص بده

دومین نکته‌ای که باید در هنگام چیدمان رعایت کنی، این است که محصولات فصلی و موقتی را در ابتدای چیدمان قفسه‌ها قرار بدهی تا مشتری آن‌ها ببیند و سریع‌تر فروش برود. اگر این محصولات در قسمت آخر چیدمان باشند، امکان دارد که از چشمان مشتری پنهان بماند، از فصل فروش آن‌ها بگذرد، نتوانی آن‌ها را بفروشی و ضرر هنگفتی کنی.

مثلا اگر میوه‌فروشی داری و در حال حاضر بار انار آوردی، باید این انارها را در جلوی ویترین خودت بگذاری تا مشتری سریع‌تر انارهای با‌کیفیتت را ببیند و آن‌ها را بخرد.

محصولات مکمل را در کنار هم بگذار

همواره توجه کن که محصولات مکمل باید در کنار هم قرار داشته باشند تا اگر مشتری یکی از آن‌ها را انتخاب کرد، خود‌به‌خود محصول مکمل را نیز بخرد. به این شکل تو توانستی بدون انجام هیچ‌کار خاصی دو محصول خودت را بفروشی و با یک تیر دو نشان را بزنی.

مثلا اگر آرایشی-بهداشتی داری، سعی کن پاک‌کننده‌های صورت و پنیکیک‌ها را در کنار هم بگذار. زیرا مشتری که پنکیک صورت می‌خرد، نیاز دارد تا برای پاک‌کردن این پنکیک، یک پاک‌کننده صورت خوب هم تهیه کند و بدون هیچ مشکلی پاک‌کننده تو را می‌خرد که برای سود زیادی دارد.

یا مثلا اگر خمیر‌دندان و مسواک می‌فروشی، باید دقت کنی که این دو در کنار هم باشند، چون مشتری به هردو نیاز دارد و در صورت خرید یکی از آن‌ها، مورد دوم را هم می‌خرد.

محصولات با حاشیه سود بالا را در قفسه‌ی دید مشتری قرار بده

قفسه‌ی دید مشتری، ویترینی در مغازه شما است که به طور مستقیم در جلوی او قرار دارد. اکثر مشتریان در بدو ورود، محصولات این قفسه را می‌بینند و به آن توجه می‌کنند. قفسه‌ی دید مشتری به طور معمول در 150 سانتی‌متر زمین قرار گرفته است و ارزش زیادی دارد. به خاطر همین ارزش و میزان دیده‌شدن تو باید حتما محصولات با حاشیه سود بالات را در این قفسه بگذاری.

مثلا اگر طلافروشی داری، باید گردنبندها و گوشواره‌هایی با سود بالای خودت را در این قفسه قرار بدهی تا احتمال دیده‌شدن این محصولات بسیار بالاتر برود و سریع‌تر فروخته شوند.

چگونه چیدمان قفسه را باید انجام بدهی؟

نخستین کاری که باید برای استفاده از این روش ابداعی چیدمان قفسه انجام بدهی، این است که فرمی را تهیه کنی. محصولاتی که با هم خرید می‌شود را یادداشت کن. اولین محصول را یادداشت کن و به آن یک کد اختصاص بده و این کد را برای محصولاتی که مشتری کنار آن خریده است، نیز قرار بده. این کار برای مدت یک تا دو ماه به طور متوالی انجام بده.

بعد از انجام این کار مشخص می‌شود که اکثر مشتریان در کنار یک محصول چه چیزی می‌خرند و تو می‌توانی از این طریق بفهمی، چه محصولاتی را باید در کنار چه چیزهای دیگر قرار بدهی و چیدمان قفسه خودت را چگونه تعیین کنی.

به طور مثال مشتری اول از تو خمیر‌دندان، مسواک، کلوچه و ماست می‌خرد. تو به محصول مسواک کد یک را اختصاص می‌دهی و زیر آن محصولات دیگر خریداری‌شده با آن را هم می‌نویسی. سپس همین کار را برای مشتریان دوم، سوم و دیگر مشتریان در طول دو‌ماه انجام می‌دهی. بعد از دو ماه آمار به دست آمده به تو می‌گوید که باید چه محصولاتی را در کنار خمیر‌دندان یا نزدیک به آن بگذاری و به راحتی می‌تواند چیدمان درست قفسه‌های خودت را تعیین کنی.

چیدمان درست قفسه را جدی بگیر

هنگام فروش محصول، افزایش احتمال دیده‌شدن خیلی مهم است و می‌تواند رونق فروش را برای تو به ارمغان بیاورد. چیدمان درست قفسه‌ مغازه مورد مهمی است که می‌تواند این احتمال را تا حد قابل‌توجهی افزایش بدهد، در حالی‌که نیازی به انجام هزینه‌های سنگین هم ندارد. بنابراین می‌تواند به تو و کسب و کارت کمک بزرگی بکند و فروشت را بالا ببرد.

به همین خاطر در این لایو، با تو در مورد دلایل مهم این چیدمان، نکات مهم در هنگام انجام آن صحبت کردیم و در آخر یک راهکار اختصاصی که ابداعی مهمان رقم بود را برای تو توضیح دادیم تا بتوانی ویترین مغازه خودت را به خوبی مرتب کنی.

قبل از رفتن در قسمت نظرات برای ما بنویس که تا به حال برای چیدمان مغازه خودت از چه روشی استفاده می‌کردی و این کار به چه صورتی انجام می‌دادی؟

آموزش‌های لایو کسب و کار رقم به همین قسمت محدود نمی‌شود و همچنان ادامه دارد، این قسمت را ببین یا گزارش آن را بخوان و اگر سوال یا ابهامی داشتی در قسمت آینده حتما آن را با مهمان برنامه مطرح کن تا جوابت را به صورت شفاف و دقیق بدهد.

نظرات

بی صبرانه منتظر شما هستیم!

نظر بدهید!
code

حساب کتاب طلب | بدهی را رایگان شروع کن!

منتظر چه هستی؟ سادگی سود است. دفترحساب راحت و سریع رقم