درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
منتظر دریافت پیامک باشید.
متاسفانه خطایی در ثبت درخواست شما بوجود آمده است.
لطفا بعدا دوباره امتحان کنید
درخواست شما یک بار پردازش شده است.
لطفا دقایقی دیگر مجددا امتحان کنید.
تعداد دفعات مجاز درخواست شما به پایان رسیده است.

از کاهش فروش تا افزایش فروش در ۶ گام موثر

  • 8 مهر 1400
از کاهش فروش تا افزایش فروش در ۶ گام موثر

اگر به هر کدام از راه حل های این مقاله توجه کافی داشته باشی نه تنها میتوانی کسب و کارت را از مسئله کاهش فروش نجات بدهی بلکه کسب و کار را روی غلطک افزایش فروش قرار دهی! پیش از هر چیز ما به مغازه دارانی که فروش آن ها پایین آمده است توصیه می کنیم که سعی کنند تا خودشان دلیل کاهش فروش را پیدا کنند.

کسب و کار به تازگی راه اندازی شده است؟ این مورد یکی از رایج ترین دلایل کاهش فروش است. دقت داشته باش که تمام کسب و کارها در ابتدای آغاز فعالیت های خود با این مشکل مواجه هستند. در چنین شرایطی باید اجازه بدهی تا زمان مشکل را حل کند.

کاهش فروش به دلیل کمبود کالا؟ فروشندگانی که در مغازه خود اجناسی دارند که دارای سایز بندی است، ممکن است با گذشت زمان با کاهش فروش مواجه شوند. زیرا در بسیاری از موارد سایزهایی که مورد نیاز مشتری است در مغازه موجود نیست. به همین دلیل مشتری بدون آنکه خریدی انجام دهد مغازه را ترک می کند و در نهایت فروشنده با کاهش فروش مواجه می شوند.

رقیب جدید؟ یکی دیگر از دلایلی که می تواند باعث شود تا کاهش فروش را تجربه کنی، باز شدن مغازه رقبا در نزدیکی مغازه تو است. زمانی که به عنوان یک فروشنده با این مشکل مواجه شدی، چاره ای جز ایجاد مزیت رقابتی نخواهی داشت.

مشکلات سیاسی و اقتصادی؟ شاید در نگاه نخست متوجه تاثیر مشکلات سیاسی و اقتصادی بر روی کسب و کار خود نشوی. متاسفانه مشکلات سیاسی و اقتصادی می توانند به سرعت بر روی کسب و کار تو تاثیر بگذار و حتی گاهی نیز ممکن است باعث ورشکست شدن یک کسب و کار شوند. افزایش قیمت دلار و یا افزایش تحریم ها از جمله مشکلات سیاسی تاثیرگذار بر روی کسب و کار هستند.

حالا وقت آن رسیده که به سراغ راه حل های افزایش فروش برویم. کمربند های خود را ببند چون ما در این مقاله جامع سعی کردیم تمام راهکارهای عملی و کاربردی افزایش فروش را ارائه کنیم.

نجات مغازه در شرایط کاهش فروش

شرایط سخت همان زمان هایی است که درآمد رشد ندارد یا حتی رو به کاهش قرارگرفته است. این یک شرایط ویژه است. در این زمان ها فشار عصبی بالا می رود و کارآفرین نمی تواند تصمیم های خوبی بگیرد چون کنترل مناسبی روی خود ندارد. لذا توصیه می شود در شرایط سخت قبل از پرداختن به هر تکنیکی به درون خود مراجعه کنی.

سعی کن قدرت خود را بالا ببری. راه اندازی و نگهداری یک کسب و کار درست مانند شرکت کردن در یک مسابقه است. اگر بخواهی در هر مسابقه ای پیروز شوی، نیاز داری تا قدرت خود را بالا ببری و با نیرویی فراتر از دیگران به مسیرت ادامه دهی.

اهداف خود را تغییر بده. گاهی ممکن است ثابت ماندن فروش و درآمد به این دلیل باشد که هدف درستی را انتخاب نکرده باشی. پس اگر با این مشکل مواجه هستی، اهداف خود را بازبینی کن و در صورت نیاز آن ها را تغییر بده تا بتوانی فروش و درآمد را بالا ببری.

خلاقیت خود را افزایش بده. خلاقیت می تواند وجه تمایز تو نسبت به رقبا باشد. به همین دلیل نیاز داری تا خلاقیت خود را افزایش دهی. حتی اگر لازم است از دیگران کمک بگیر و سعی کن خلاقیت خود را با سلیقه مشتری هماهنگ کنی.

کسب و کار و فعالیت تو باید دائما در حال تغییر باشد. البته نیاز است تا این تغییرات با تغییر تکنولوژی و خواسته مشتریان هماهنگ باشد.

گاهی ممکن است تغییرات، به اجناس و کالایی که می فروشی مربوط باشد. گاهی نیز ممکن است تغییرات و خلاقیت به دکور و فضای مغازه مربوط باشد. در هر صورت نیاز است تا با افزایش خلاقیت، تغییر اهداف و افزایش قدرت، افزایش فروش و درآمد پیدا کنی.

باید به دنبال مشتری باشی، نه منتظر مشتری!

شاید در نگاه نخست اینگونه به نظر برسد که فروشندگان باید پس از راه اندازی کسب و کار و یا مغازه خود منتظر بمانند تا مشتری به سمت آن ها جذب شود. فکر می کنی ممکن است بدون اینکه فروشنده اقدامی کند، مشتری به سمت مغازه او جذب شود و افزایش فروش اتفاق بیوفتد؟

از تبلیغات استفاده کن. حتما در برخی از مراکز خرید، دیده ای که افرادی ایستاده اند و با پخش کردن تراکت، سعی در جذب مشتریان به سمت یک مغازه خاص دارند. شاید گاهی از نگاه مشتری این اقدام چندان جذاب نباشد.

پخش تراکت یک راهکار بسیار ساده در تبلیغات است. روش های دیگری نیز برای تبلیغات وجود دارد که باعث جذب مشتری می شود که در صورت نیاز می توانی از آن ها استفاده کنی تا افزایش فروش را تجربه کنی.

تبدیل فروشندگان و مغازه های اطراف به مشتری یا مُبلِّغ. سعی کن با برقراری ارتباط با مغازه های اطراف خود اعتماد آن ها را به سمت خود جلب کنی، تا جایی که آن ها مغازه تو را به مشتریان خود معرفی کنند. مشتریانی که از سمت مغازه های اطراف وارد فروشگاه تو می شوند، معمولا تبدیل به مشتری وفادار و همیشگی ات می شوند.

به خواسته مشتریان توجه داشته باش. زمانی که مشتری وارد مغازه ات می شود با دقت به صحبت های او گوش کن. تمام تلاش خود را به کار بگیر تا یک تجربه خرید بسیار خود برای مشتری به جا بماند.

اگر مشتری تجربه خرید خوبی از مغازه تو داشته باشد، مطمئن باش که باز هم  از تو خرید خواهد کرد. همچنین این احتمال وجود دارد که تو را به دیگران معرفی کند و در نهایت افزایش فروش پیدا کنی.

افزایش فروش مغازه از طریق نظرسنجی مشتریان

اگر به دنبال افزایش فروش هستی  و قصد داری تا کسب و کار خود را با هدف ثروتمند شدن راه اندازی کنی، نیاز است تا به دنبال رفع مشکلاتی باشی که برای مشتریان تو بسیار مهم هستند.

وقتی افراد ثروتمند را مورد بررسی قرار دهیم، متوجه می شویم که اکثر آن ها زمانی ثروتمند شده اند که توانستند یک مشکل بزرگ را حل کنند. به طورکلی بسیاری از مشکلات به شکلی هستند که مردم برای حل شدن آن‌ها حاضر هستند هزینه زیادی پرداخت کنند. در نتیجه آن کسی که بتواند از این فرصت استفاده کند، می تواند با حل مشکل ثروتمند شود.

مثال نانوایی. یک نانوا را در نظر بگیر که سال ها است در این شغل فعالیت دارد. او می خواهد در کار خود به افزایش فروش دست بیابد. بهترین کاری که یک نانوا می تواند برای افزایش فروش انجام دهد این است که از مشتریان خود نظر خواهی کند. او از آن ها می‌پرسد که ایجاد چه تغییراتی در نان می تواند برای آن‌ها بهتر باشد.

زمانی که نانوا سعی کند تا با ایجاد تغییرات سازنده طبق نظر مشتریان به مسیر خود ادامه دهد بدون شک باعث شود تا مشتریان به سمت مغازه او بیشتر از گذشته جذب شوند.

مثال رستوران. صاحب یک رستوران می تواند با پرسیدن نظر مشتریان خود و بررسی سفارشات، پخت غذاهایی که بیشتر مورد توجه مشتریان هستند را افزایش بدهد. سعی کند تا حس رضایت را در مشتریان ایجاد کند. این کار در نهایت می‌تواند به افزایش فروش بیانجامد.

هیچ وقت نمی توان بدون انجام یک حرکت بزرگ ثروتمند شد. این حرکت بزرگ در بسیاری از موارد می تواند شامل اقدامات کوچکتر متوالی برای برطرف کردن نیازهای مشتری و افزایش فروش باشد.

دادن کارت هدیه برای جلوگیری از کاهش فروش

در بسیاری از موارد فروشندگان علاوه بر فروش کالای مورد نیاز مشتری، سعی می کنند تا با استفاده از راهکار و ترفندهای مختلف، فروش خود را بالا ببرند. یکی از موثرترین ابزارهای جذب مشتری و افزایش فروش، کارت هدیه است.

فرض کن می خواهی با یک راهکار بسیار ساده مشتریان را تبدیل به مشتری همیشگی کنی. برای کالاهایی که می فروشی کارت هدیه تهیه کن. پس از اینکه مشتری تصمیم به خرید گرفت، یک کارت هدیه با مبلغ (مثلا 50 هزار تومان) به او پیشنهاد بده.

زمانی که مشتری کارت هدیه را دریافت می کند، دیگر تمایل زیادی به چانه زدن برای کاهش قیمت ندارد. در نتیجه تو می توانی کالا را با همان قیمت مورد نظر خود بفروشی.

از طرفی مشتری تمایل دارد برای اینکه بتواند باز هم کارت هدیه دریافت کند، به مغازه تو مراجعه کند و با خرید اجناس دیگر درصد هدیه خود را افزایش دهد.

دقت داشته باش کارت هدیه به تنهایی می تواند یک ابزار بسیار قدرتمند برای افزایش فروش باشد. طراحی کارت هدیه می تواند در مشتری حس مثبتی ایجاد کند. کارت هدیه می تواند، مانند کارت ویزیت عمل کند و باعث شود که نام و نشانی فروشگاه تو در ذهن مشتری ماندگار شود.

کارت هدیه را می توان به صورت فصلی و یا در یک بازه زمانی مشخص در اختیار مشتری قرار داد. می توانی در پایان هر فصل برای افزایش فروش، با استفاده از کارت هدیه سعی کنی مشتریان را تشویق به خرید بیشتر کنی.

نسیه دادن با مطالبه بدون دردسر

یکی از انواع خرید و فروش کالا به صورت غیر نقدی (نسیه) با هدف افزایش فروش است. از زمان های قدیم بسیاری از مشتریان با مراجعه به مغازه های نزدیک به محل سکونت شان، اجناس مورد نیاز خود را خریداری میکردند و هزینه آن را بعد از مطالبه طلب توسط فروشنده معمولا در اول یا آخر ماه پرداخت می نمودند. امروزه هم همچنان ممکن است برخی از مشتریان از فروشنده بخواهند تا اجناس را به صورت نسیه خریداری کنند.

ممکن است برخی از فروشندگان دیگر حاضر نباشند که فروش به صورت نسیه داشته باشند. از طرفی برخی از فروشندگان بر این باورند که نسیه دادن کالا، می تواند علت افزایش فروش باشد.

به طور کلی افرادی که نسیه نمی دهند ترجیح می دهند که کالاهای خود را روزانه بفروشند و هزینه آن را به صورت نقد دریافت کنند. زیرا اعتقاد دارند کهمطالبه طلب که پرداخت نشده کار دشواری خواهد بود و حتی ممکن است نتوانند با مشتری تسویه حساب کنند. به همین دلیل از فروش به صورت نسیه خودداری می کنند.

برخی دیگر از فروشندگان نسیه دادن را دلیل اصلی، برای رسیدن به فروش و درآمد بیشتر می دانند. زیرا تصور می کنند زمانی که مشتری بتواند از آن ها به صورت نسیه خریداری کند، دائم به مغازه آنها مراجعه خواهد کرد، در نتیجه می توانند فروش بیشتری داشته باشند.

بهتر است به عنوان یک فروشنده بدانی که اگر موفق به دریافت یک تضمین از مشتری شوی که هزینه اجناس خریداری شده را در زمان مشخص پرداخت کند، فروش به صورت نسیه می تواند منجر به افزایش فروش تو شود. البته به شرطی که بتوانی به صورت کاملا حرفه ای و منظم، فروش نسیه را مدیریت کنی.

روش های غیرمعمول جلوگیری از کاهش فروش

گاهی به عنوان یک فروشنده نیاز است تا از روش­ های غیر معمول برای رسیدن به فروش بیشتر استفاده کنی. استفاده از تکنیک خلاقیت در فروش، یکی از روش­ های بسیار موثر و غیر معمول است که می تواند باعث جذب مشتری و افزایش فروش شود.

جایگزین کردن. انسان ممکن است در طول زندگی با کمبودهای زیادی مواجه شود. این کمبودها می تواند شامل هر چیزی باشند. به عنوان مثال ممکن است تشنه باشد اما به جای نوشیدن آب، آب میوه و یا بستنی را جایگزین کند. یا ممکن است گاهی چای و قهوه را جایگزین یکدیگر کند، اما در هر صورت سعی می کند تا نیازهای خود را برطرف کند.

در بسیاری از موارد ممکن است مغازه داران و کاسب‌کاران با کاهش فروش مواجه شوند و یا کسادی بازار را تجربه کنند. در چنین شرایطی توصیه می شود تا با جایگزین کردن اجناس جدید به جای اجناس موجود در مغازه خود، سعی کنند تا به فروش بیشتر دست پیدا کنند.

یک مفازه پوشاک را در نظر بگیر که در دوران کسادی به سر می برد. یکی از راهکارهایی که می تواند به فروشنده مغازه برای رسیدن به درآمد بیشتر کمک کند این است که لباس های ارزان قیمت را جایگزین لباس ها گران قیمت کند.

دقت داشته باش که کاهش قیمت می تواند باعث افزایش انگیزه مشتری برای خرید شود و در نتیجه منجر به فروش بیشتر شود.

تغییر. شاید با این مورد از نزدیک برخورد داشته ای که برخی از مغازه داران در مغازه خود چندین کالا را می فروشند. اگر تو هم به دنبال افزایش فروش هستی تکنیک خلاقیت می تواند کمک کند تا با ایجاد تغییر در نوع کالا و اجناس، به فروش بیشتر دست پیدا کنی.

به عنوان مثال اگر صاحب یک مغازه کفاشی هستی و قصد داری تا با تغییر  اجناس سود و درآمد خود را بالا ببری، بهتر است تا در کنار فروش کفش سایر محصولات چرمی مانند کیف را هم تهیه کنی و در مغازه خود  بفروشی.

افزایش فروش مثل کاشت درخت می ماند

تا اینجا روش ها و راهکار های مختلفی را شناختی که می تواند به تو در افزایش فروش کمک چشمگیری داشته باشد. حالا دو کشاورز را در نظر بگیر که هر دو در یک تاریخ تصیم گرفته اند تا فعالیت خود را آغاز کنند. یکی تصمیم دارد به کاشت سبزیجات بپردازد. دیگری تصمیم دارد که با کاشت درخت سیب، یک باغ سیب داشته باشد. فکر می کنی کدام یک زودتر به افزایش فروش می رسد؟

بله درست است کشاورزی که به کاشت سبزیجات بپردازد، خیلی زود می تواند به افزایش فروش برسد. آن کشاورزی که اقدام به کاشت درخت سیب کرده است، به چند سال زمان نیاز دارد تا درختانش بتوانند محصول بدهند. اگر بخواهیم سود این دو کشاورز را با هم مقایسه کنیم کاملا واضح است. کسی که هرسال بتواند از باغ سیب برداشت کند، درآمد بیشتری نسبت به کسی که در زمین کشاورزی خود سبزیجات کاشته است، خواهد داشت.

توصیه ما به هر دو کشاورز این است که هر دو سعی کنند تا خیلی زود به درآمد برسند و هم بتوانند در آینده از درختان سیب به سود بیشتری دست پیدا کنند. به عنوان مثال کشاورزی که به کاشت سبزیجات پرداخته است، با کاشت چند درخت سیب سعی کند آینده ای بهتر برای خود رقم بزند. همچنین کشاورزی که درخت سیب کاشته است، باید تا زمانی که درختان میوه بدهند، به کاشت سبزیجات بپرداز.

بهتر است با توجه به حیطه فعالیت خود سعی کنی تا از روز نخست که فعالیت خود را آغاز می کنی به درآمد برسی. همچنین تمام تلاش خود را به کار بگیری تا بتوانی در آینده نیز به سود بسیار بالایی دست پیدا کنی. پس درواقع نیاز است تا در کنار فعالیت های روزانه، به آینده ای روشن، با درآمد بالا بر اساس افزایش فروش فکر کنی برای آن آهسته و پیوسته برنامه ریزی کنی.

در نظرات برای ما بنویس چه راه های دیگری برای افزایش فروش سراغ داری که کسب و کار را نجات می دهد؟

نظرات

بی صبرانه منتظر شما هستیم!

نظر بدهید!
code

حساب کتاب طلب | بدهی را رایگان شروع کن!

منتظر چه هستی؟ سادگی سود است. دفترحساب راحت و سریع رقم